fredag 11. oktober 2013

Å være i god form til ARC'n

Her bor vi, skipperen og mannskapet.Og vi er veldig glad i å gå tur. Derfor har vi lyst å vise noen bilder fra vårt nærområde. Hvor vi ofte er ute og går. Så på bilde til venstre, ser dere huset vårt i Ibsensgt. Kirken til høyre er Årstad Kirke fra 1890. Den er en enskipet korskirke, som er bygget av gneis.
Turenløypa vår går forbi kirken, som ligger like ved Haukeland pasienthotell, før vi svinger en tur innom Møllendal Kirkegård. Denne kirkegården er den største i Bergen og er en utrolig  fredfull plass.

Til venstre ser dere noen av gravene i forkant. Midt på bildet, ser vi heisekranene som er i full gang med å bygge ut det nye Barne- og ungdomssenteret ved Haukeland. De bygger også nytt sengebygg, som skal stå ferdig i 2016. Hel utbyggingen er forventet å stå ferdig i 2022.
Helt øverst på bildet kan vi skimte Ulrikkens topp, 620 moh. Og hver dag sjekker vi om Perle og Bruse er i sving. For dere som ikke vet hvem det er, så er det gondolene til Ullriksbanen. Selve banen er på 1120 m og ble bygget i 1961, for at bergenserne skulle komme seg opp på fjellet for å gå på tur. Og selvsagt for å nyte utsikten.
Vandring gjennom kirkegården er som skrevet tidligere, en fredfull opplevelse. En kirkegård som er godt vedlikeholdt med fine traseer som bukter seg i terrenget.

På bildet til venstre ser dere landingsplassen for helikopterne som har med pasienter til/fra Haukeland. Denne plassen ligger ved Store Lungegårdsvann. Og helt i bakgrunnen på bildet kan dere så vidt skimte det nye svømmeanlegget i Bergen. Det er forventet å stå ferdig i 2014. Anlegget blir antagelig kalt for "Helleren" og skal i tillegg til svømmeanlegg også inneholde en videregående skole for 900 elever, Amalie Skram skole. Utenfor skal de sågar opparbeide en egen sandstrand. Det skal bli spennende å følge utviklingen og ta med badetøy på trimturen. Bare se på den blå himmelen på bildene. Det er i Bergen,altså!

På bildet til høyre, ser dere bebyggelsen i Fjellsiden og det er bebyggelsen langs fjellsiden av Fløyen. Vi kan også så vidt skimte noen av båtene i Draugen motorbåtforening. Og det finnes hele 2 motorbåtforeninger i Store Lungegårdsvannet. Den andre heter Neptun motorbåtforening. For å kunne seile inn til dette vannet, må de seile under gamle og nye- Nygårdsbro. Den har begrenset seilingshøyde, så det er stort sett mindre båter som hører til i disse båtforeningene. Ingen seilbåter :-)
 
 Turenløypa rundt vannet er flott vedlikeholdt. Og på våre daglige turer, møter vi mange spreke mennesker. Spesielt ungdommer, som bruker området til joggeturer. Bildet til venstre viser i bakkant, en del av Fløyen. Og hovedbrannstasjonen i Bergen ligger like bak her og er nærmeste nabo til det nye badeanlegget, som vi skrev om for litt siden. Selve stien er gruslagt og området rundt er parkmessig opparbeidet. Benker er satt ut rundt hele vannet, og er flittig i bruk når været byr på godvær.
Under Nygårdsbroen finne vi flott gatekunst. Det offisielle navnet på strømløpet under broen er Nygårdsstrømmen. Og her får gatekunsten stå i fred, uten å bli tagget på. Det er nok for mye arbeid å komme seg ut til selve bildet. Og takk for det. Vi er veldig glad i bildet som det er :-). Selve Nygårdsbroen, den gamle, ble bygget i 1851. Og egentlig består den i dag av flere broer. Broene utgjør i dag hovedtraseen ut fra Bergen sentrum, i retning sørover. Historien om selve området er spennende lesning. Og dere som vil lese om Christian IV som i 1599 besøkte tidevannsmøllen som de hadde bygget her, vil også få med dere historien om madam Prom som krevde erstatning for tapte fløttinntekter da broen stod ferdig i 1851. Og dengang da, som nå, er broen bompengebelagt. Da broen var ny, kostet det 1 skilling for gående. Trøsten var at det kostet det samme om du hadde med deg hest og kløv. I dag er det da heldigvis gratis å gå over broen. Biler betaler 25 kr, men det er jo for hele bomringen i Bergen!!!  

På vår tur, passerer vi også Damsgårdssundet, den smaleste delen av Puddefjorden Dette er et sund som skal bebygges hele veien. Før i tiden var det stort sett bare industri i dette området. Nå bygger de boliger og mer moderne næring, i alle slags fasonger. Bare BOB skal bygge over 1000 boenheter. Det er også planlagt en gangbro over til Marineholmen. Hvor vi også finner Vil Vite-senteret. Ved Solheimsvikens næringspark, innerst i sundet, kommer det innen 2014 over 4000 arbeidsplasser. Så aktiviteten her er stor. Mange har også båtene sine liggende ved en av de mange bryggene som er etablert her.     

 Og så var turen unnagjort for i dag. Været er så flott at det gjør godt i både kropp og sjel. Og skipperen er fornøyd med treningen for i dag. Han må jo være i god form til ARC- seilasen. Så til mannskapet ombord i Morgengry: Skipperen er i rute !!!!! og trener seg på å være mannskap.

1 kommentar:

  1. Hei, igjen! Dette var god lesing! FOR noen gode bilder, ja det er jo sånn Bergen ser ut på det meste!! Vi la også merke til at skipperens form stiger og det er jo betryggende!! For ARC er striskjorte og havrelefse! ... ;-) Det er strengt trimprogram frem til klokken 12:00. Dvs. det er lurt å gjøre unna trimprogrammet FØR kl. 12:00, for da er det happy hour ombord i s/y Morgengry :-)) Det er ikke lenge til nå... tiden bare fyker avgårde!!

    Åhh, vi er så glad for at bloggen deres oppdateres ved landligge også!!

    Stor klem!!

    SvarSlett