tirsdag 7. juli 2015

Paxos

Vi virkelig gledet oss til neste mål: Paxos. En virkelig nydelig plass med gode minner fra forrige besøk. Det at det var lørdag var en kjempefordel for oss. For da er alle utleiebåtene inne i marinaene og skifter mannskap. Og kampen om de fine plassene blir ikke så stor.

Det var rikelig med plasser da vi ankom kommunekaien og vi fant oss en flott plassering. Ut med ankeret og bakking bak til brygga for å feste i land. Og vi var tilbake etter 2 år på farten. Koselig og deilig vær. Vi lå forresten rett uten for en liten restaurant som etter vårt syn ikke hadde så veldig med gjester. Så vi satt oss nå ned og kjøpte oss både det ene og det andre og selvsagt for å få koden til nettet.

Kvelden forløp stille og rolig. Ikke ble det helt fullt på kaien heller. Litt ankershow må en jo regne med, og det ble det denne ettermiddagen også. Vår nabo hadde hele 7 forsøk på å komme i rett posisjon for fortøyning. Da blir en jo litt oppmerksom på hva som kan skje. Men det gikk veldig bra til slutt ved god hjelp av andre båter. Mannskapet var bare lykkelig over ikke å være mannskap på den båten.

Akkurat klokka 22 begynte den lille restauranten og rigge om på møblene utenfor. Riktig så lurt mente mannskapet, siden de hadde så lite gjester. Det kan jo ikke skade med lage restauranten om til bar. Kanskje de ville få flere gjester da?

Gjett om. Ikke lenge etter omriggingen, kom musikken på. Vet ikke helt hvor mange desibel det var, men ørepropper var til liten nytte. Og gjestene strømmet på. Personalet visste hva de gjorde de. Og for mannskapet ombord i Spurs var det bare å kapitulere. "Hvis du ikke slår dem, bli med dem", er det noe som heter. Og det var bare til å begynne å lytte til musikken. Helt til kl var 02.30.

Men neste morgen var vi de første oppe. Ingen av våre naboer var
å se når vi forlot plassen vår. Og ikke hadde vi hengt oss på noen
sitt anker heller. En sann fornøyelse :-)