tirsdag 25. juli 2017

Ankomsten til VIESTE - en liten perle i sør (ITALIA)

Værmeldingen for de neste dagene ser virkelig lovende ut Kanskje ikke den perfekte seilvinden, men slik at mannskapet syns det er ok å krysse de store hav :-)
Soloppgang ved innløpet til Vis by

Kirken ved innløpet til Vis by

Tidlig om morgenen før solen var stått opp, var skipperen og mannskapet i gang med seilasen Politiet gjorde seg ferdig med papirarbeidet og vi var klar for Italia Med nydelig soloppgang hadde vi et utgangspunkt: Rodi Garganico En marina vi var blitt anbefalt av en hyggelig bekjentskap fra vår tid i Tyrkia, med engelske eiere Og vi seilte med friskt mot

Selve overfarten gikk greit Mye motor på grunn av alt for lite vind Og med et mannskap med vetorett, skulle planen om å ankomme før solnedgang, følges. Derfor måtte skipperen starte motoren når seilfarten ble for liten, opp til flere ganger. For å si det som vår kroatiske venn Domagoj: "så lenge fruen er fornøyd, er livet ganske bra". Han har forstått mye gitt.

Innløpet til marinaen i Vieste

Selve Vieste Marina

Etter ca 11 timers seilas, så vi marinaen og peilte oss på åpningen Og så begynte mannskapet å undre seg over dybden Utrolig grunt vann innover til den marinaen da. Fortsatt et godt stykke fra land, viste dybdemåleren 0,4 meter  og da er det ikke mye å gå på Mye mindre enn det som er behagelig. Vi stoppet nesten opp og bare sneglet oss fremover og dybdemåleren sa 0,2 meter Nei og nei Dette kunne ikke gå bra Hvilken anbefaling var dette da? Og så,  som en rakett ut fra marinaens åpning kom en jolle mot oss i stor fart Stoooooopppppp (italiensk/engelsk) Mannen gestikulerte med armene og ropte på et språk som kunne være italiensk ispedd noe engelsk tonefall Etter en kort stund med tegnspråk og diverse andre metoder, forstod vi at vi ikke måtte gå inn i marinaen Fordi den hadde bare 70 cm dybde og vi som stikker 180 cm under vann Det kunne blitt årets stopp

Vi takket mannen for opplysningene og han ropte Vieste etter oss Vi tok det som en anbefaling at han mente vi måtte seile til Vieste , nærmere 2 timer til med seiling Da kom det vel med at vi startet tidlig, for nå nærmet det seg solnedgang Og fremdeles ville mannskapet inn før mørket

Dette var faktisk første gang vi seilte langs kysten av sørItalia uten at store bølger laget situasjonen ombord ubehagelig Ganske ok Og så mange sandstrender langs hele kysten er det sjelden vi har sett Ikke mange steder å ankre opp viss en ikke har lyst å ligge på anker flere nm fra land For her er det langgrunt

Nyere bydel i Vieste, i bakgrunnen

Mange lokale fiskebåter i marinaen

Så ankom vi Vieste i solnedgangen Og ble møtt av en kjempehyggelig marineros Han gav oss en plass langt inn i marinaen og dybdemåleren vår viste 0,1 og 0,0 Vi stod trygt på land Ingen grunn til bekymring forsikret den kanadiske damen som eide marinaen Hun forsikret oss om at etter 30 år som eier, kjente hun sin marina ut og inn Og bunnen var bare mudd og gras, så vi kunne sove trygt Vi ville ikke strande i Vieste Det kunne hun banne på.