tirsdag 4. juni 2013

Sipan

Etter Miljet, seilte vi videre mot sørøst. Planen var å vente litt på S/Y Morgengry, som lå i Split og monterte nytt utstyr for langtidsseiling. Så vi valgte oss øya Sipan. Der hadde vi ikke vært før, så det ble en fin, ny oppdagelse. Sipan er en rolig, liten ferieby, med ca 300 innbyggere. Vi fikk en bøye utenfor restaurant "Kod Marka". Og avtalte middag hos han om kvelden. Været var surt. Overskyet og kaldt. Så vi bestemte oss for å spise innendørs. Og for et måltid det ble. Menyen var bare enten fisk eller kjøtt. Vi valgte fisk og fikk servert noen herlige forretter av ancovie, røkt tunfisk og blekksprutkaker. Absolutt noe av det beste vi har fått servert i Kroatia. Hovedretten var også fisk og minnet om tunfisk. Men det var ikke tunfisk, og desverre husker vi ikke navnet på fisken heller :-). Men er dere på disse kanter, anbefaler vi virkelig et besøk på denne restauranten.

Ellers syns vi stedet var sjarmerende. Neste dag gikk vi over til den kommunale kaien og fikk oss en mooring. Den kostet 200 kunar pr døgn. Det var et strømuttak. Og den tilhørte en dame som hadde hus på kaien ved båtene. Så der fikk vi strøm noen timer :-). Ellers fikk vi også vann til en pris av 50 kunar. Da kunne vi vaske båten om vi ville :-)

Været ble betydelig bedre den neste dagen. Og vi gledet oss over å ha solen tilstede. Forsatt ikke den store varmen. Men sol !!!!!!!!!!