torsdag 26. desember 2013

Bequia

Vi seilte fra St Lucia tidlig på ettermiddagen og fant oss en fin badeplass og koste oss med lunsj og bading før vi startet seilingen mot Bequia. Planen var å feire julaften der sammen med mange andre norske som befinner seg i Karibien i seilbåt.
Nisseluer på tørk etter nissebadet

Turen ned ble en nattseilas. Greit vær med noe sjø. Vi hadde avtalt med Winston, en hyggelig mann som har mange mooringer i bukten, om å få reservere en bøye. Hans telefonnummer fikk vi av Colin Thomas, han som har skrevet Pilotboken om Gibraltar og Spania. Gry og Bård var blitt kjent med mannen når de lå i Gibraltar for noen mnd siden.
Tidlig morgen om julaften, ankom vi bukten Admirality Bay og ble mottatt av Winston i jollen sin. Været så heller litt mistenkelig ut, med noen truende skyer. Men vi var ved godt mot :-)
Tonje og Severin hadde med seg rikelige mengder pinnekjøtt fra Norge. Så da vi fikk vite at kl. 18 var det beachparty med over 40 nordmenn, bestemte vi at vi skulle spise julemiddagen kl 15. Trykkokeren jobbet i høyttrykk og alt ble ferdig kl 15. "Kålrotstappe" i pose fra Toro, ble en stor sukse. Den ble spritet opp med gulrotmos, store mengder smør og fløte. Og det ble fantastisk godt. Ikke minst takket være det gode pinnekjøttet.
Og det var første gang for oss alle at julemiddagen ble spist utendørs med pannene på bordet! Men en ting må nevnes : Vi hadde juleservietter :-)

Etter middagen med tilhørende aquavitt, gjorde vi oss klar for beachparty med alle de andre norske seilerne. Etter flere jolleturer til land med alle mannskapene, begynte vi på turen til beachen. Men hvor var alle sammen? Ikke fant vi noen i det hele tatt. Vi beveget oss tilbake til brygga for å se om noen kjente dukket opp. Men det gjorde det ikke. Derimot begynte det å regne. Og det var ikke lite det regnet. Helle dussen. Himmelens sluser åpnet seg for fulle mugger. Og vi fikk oppleve en skikkelig skvell inne i havnen. Alle båtene snurret rundt, frem og tilbake, og det blåste opp noe himlig.
Og plutselig så vi en seilbåt som var på tur på egenhånd. Den hadde slitt seg i uværet og var på vei mot land. Heldigvis var eierne i nærheten og fikk hevet seg i jollen og kom seg ombord før det var skjedd noen store skader. Det gikk bra.
Vi derimot gav opp hele beachpartyet. Satte oss på bar og bestillte Rompunsj. Også det en ny opplevelse for oss alle. Julaften på bar. Men det ble koselig :-)