onsdag 25. desember 2013

St Lucia

Reisen fra Paris til St Lucia gikk smertefritt. Jeg måtte vente noen timer i Matinique, og flyturen over til St Lucia tok bare 20 min. Det var er forholdsvis lite fly fullt  til randen av innfødte. Noen av dem ganske så dryge i størrelse. Jeg tenkte litt på det når vi startet. På overvekt altså. For det var ikke det at de bare var store. De hadde jo så mye bagasje i tillegg. Det ble bannet og edet og stuvet kofferter under  alle seter.  Og jeg var veldig fornøyd når flyturen var over. Flyet hadde så vidt satt et hjul på stripen før alle begynte å klappe og rope på "thank you Jesus". Og det gikk fint. Tollerne inndro en banan fra bagasjen min, ellers fikk jeg alt inn i landet.
Vel gjennom passkontroll og strenge tollere, tok jeg en taxi direkte til hotellet. Beskjeden fra Morgengry var at beregnet ankomst for deres del, var midt på natten. Jeg stupte til køys og ble vekket av TLF fra mannskapet kl 04.30. Jippi! Da ble det ny taxitur til marinaen i Rodney Bay. Og gjett om det ble skikkelig gjensynsglede. Herlig å ha alle i nærheten igjen. Og selvsagt ble  det ankerdram og champis etter en vellykket seilas. Litt lengre tid hadde de brukt enn det som var planen, men ingen store uhell hadde de hatt. Og det var vi glade for alle sammen. Alt dette kan dere lese om i bloggen til Morgengry: morgengryeventyr.blogspot.com
Den lokale frukthandleren

De neste dagene i Rodney Bay gikk med til proviantering og vasking. Og selvfølgelig fest og basar :-) . Kjempegøy stemning. Alle var så glade for at det meste hadde gått fint på seilasen over Atlanteren.  Nå skulle vi feire jul i et fremmed land og det må jo bli spennende. Pinnekjøttet skulle komme med nye gjester, direkte fra Norge.  Jeg hadde fått flybillett i julegave fra min skjønne skipper. Han fikk meg i julegave!  Og sa han var veldig fornøyd med det. :-)
22.12 kom de siste gjestene fra Norge ombord og lillejuleaften var planen å seile til Bequia.
Været har vært utrolig skiftene denne første uken. Med noen regnbyger som slår alt vi er vant med i Bergen. Og vinden har ult rundt hjørnene. Deilig tp rundt 28-30gr. Og samme tp både natt og dag. Det liker vi. Men nå syns vi det har regnet nok! Vi vil ha enda mer sol :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar