torsdag 23. januar 2014

Tilbake i Rodney Bay

Etter en lang seilas med mye vind og bølger, ankom vi Rodney Bay sent på ettermiddagen. Vi ankret opp i bukten utenfor marinaen, for der var det helt fullt og ikke plass til oss denne kvelden.
Neste morgen tok rederparet jollen inn til land for å melde oss inn hos toll og politimyndigheter. Vi andre badet og nøt en fin morgen, før vi plutselig ble oppropt på radioen av skipper Gry: De hadde ordnet plass til oss i marinaen og ville vi skulle seile båten inn i havnen. Så vi kastet oss rundt og gjorde båten klar for ankomsten i marinaen. Nå skulle det bli godt å ligge litt til kai etter nesten 2 uker på anker/bøye. Og fredag kveld er det Streetparty i Rodney Bay, så vi var helt klar for litt partying.

Og fest ble det. Vi hadde vært med på dette en gang tidligere, men da gikk vi nok litt for tidlig hjem. For nå ble vi værende utover kvelden for riktig å få med oss den unike atmosfæren. De har nemlig montert et svært stereoanlegg i enden på gaten og der spiller de så høy musikk at det dirrer godt i andre enden på den samme gaten :-)
Og mange lokal beboere blander seg med nysgjerrige turister. De er mange som har røykt litt mer en Petterø, men de fleste går bare rundt og gliser. Og så serverer de den beste rom-punsjen vi noen gang har smakt. Foruten rikelig med rom bruker de mange sorter juise og diverse ulike krydder, blant annet muskat og kanel. Kan absolutt anbefales.
Og de lokale serveringsstedene var utstyrt med mye hjemmelaget utstyr av ymse kvalitet. Og vi kan anbefale representanter fra både mattilsynet og skjenkekontrollen og ta en tur. Det var mye rart å se, men ingen av oss ble syke hverken av maten vi kjøpte fra bodene eller drikken, med is, vi kjøpte fra de lokale barene.

Til venstre ser dere Severin som får litt opplæring av en lokal musiker. Og de spilte på oljefat.
Det trengs nok litt lengre tid enn en kveld for å lære dette her, for de vi fikk høre var veldig flinke. Og det er akkurat slik musikk vi forbinder med Karibien. Og når de fleste ligner på Bob Marley, må det bare bli gøy...........

Hele gaten var fullt av salgsboder som blant annet tilbød mat i alle slags varianter. Mange spennende smaker. Vi fikk med oss grillet hummer og kylling. Da noen fant ut at de hadde spist grillete nyrer, ble stemningen litt spent, men det gikk fort over. For det smakte helt greit. Og som fortalt tidligere: ingen av oss ble syke i løpet av natten eller neste dag.
 Og da ble utallige lokale øl og rom-punsj også prøvd. Enklete stod lange tider i ro med beina godt plantet i bakken (se bilde til venstre), men vi tror som sagt det var på grunn av diverse røykerier. For det er mulig å kjøpe det meste her. Og vi tror alt kan røykes!

Under ser dere en av de lokale utendørsbarene. Store flasker og store damer.

Vi hadde noen kraftige regnbøyer i løpet av kvelden, men da bare spratt alle under takene til regnet gav seg. Og det stod ikke lenge på, men du som det kan regne når det først begynner. Regnbyger som en bergenser ikke opplever ofte. De vi har i Bergen er mye mer forsiktige :-) Bare som drypp å regne sammenlignet med regnbygene vi har opplevd her borte i Karibien. Men temperaturen i Karibien er helt deilig..... ca 28 gr døgnet rundt. Det kan vi like.