torsdag 23. januar 2014

Chateaubelair Bay, St. Vincent

Etter en heller fredelig nyttårsfest, seilte vi videre mot Rodney Bay. Men før vi kom så langt, tok vi et stopp i bukta Chateaubelair. Området rundt på denne øya har et heller frynsete rykte når det gjelder kriminalitet. Og vi er litt på tå hev når vi blir møtt av 3 hurtiggående båter som kommer opp til oss i båten. De ønsker godt nytt år og vil gjerne vite hvor vi har tenkt oss hen. Vi lyger litt og de farer avgårde igjen. Egentlig tror vi bare de ville selge oss en mooring hvis vi hadde tenkt oss inn i nærheten, men det fikk vi aldri vite. Vi så dem aldri igjen.
Men i den ovennevte bukta ble vi møtt av en ung gutt som var veldig hyggelig. Og han padlet på noe som lignet en liten båt :-)
Gutten viste oss hvor det var trygt å ankre opp og var vedlig vitebegjerlig. Hobbyen hans var flagg, og han visste at vi hadde norsk flagg selv om det var rullet inn på flaggstangen. Og best av alt, han kunne skaffe oss ferskt brød til frokost. Til en brøkdel av prisen vi betalte for brød sist.
Denne gutten kunne også fortelle at akkurat her hadde de spilt inn noen sener av "Pirat of Caribien". Hvis jeg oppfattet det rett, dreide det seg om noen sener fra det lokale fengselet. Men selve bukten så også ut som den kunne vært med i disse filmene. Og det var en litt skummel atmosfære. Heldigvis var det noen andre båter som også ankret opp. Det føles greit å være flere.
Vi gikk ikke i land her og seilte avgårde tidlig neste morgen. Etter en heller vindfull natt. Ingen av bildene her kommer fra denne bukten. Ikke et bilde ble tatt. Utrolig nok. Men det er bare å se på filmen som ble nevnt tiligere, så ser det sånn ut :-)