fredag 14. juni 2013

Det sjedde fortsatt noe i de dager - på Corfu

Ankringsplass like ved Naok
 Etter en heller inntens moskitosjakt, begynte neste dag veldig fredelig. Vi badet og gjorde unna ulike gjøremål. Men vinden økte på. Og ut på ettermiddagen blåste det ganske bra. Men vi følte oss rimelig trygge på at vi hang godt på ankeret. Så vi jollet over til Morgengry for å planlegge ettermiddagen. Hadde akkurat satt oss til rette da mannskapet oppdager at Spurs var på tur!!!!! Alene, uten skipper og mannskap. Vi jumpet i jollen og kom oss ombord. Fikk dratt opp ankeret for å ankre opp på nytt. Og vi prøvde utallige ganger. Ikke planer om vi fikk ankeret til å holde. Til slutt måtte vi gi opp. Da hadde vi stått for underholdningen i flere timer. Det blåste så pass mye at vi måtte velge å gå inn til en Marina. Et alternativ var også havnen i gamlebyen, men det viste seg umulig å manøvrere Spurs inn der med den kraftige vinden. Så ble det tilbake til start. Vi måtte bare bite i det sure eple og fortøy i Guovina Marina, til en pris av 63.98 euro pr døgn. Ja,ja. Sånn er det av og til.
Havnen i selve gamlebyen, Corfu
Neste dag kjøpte vi ny sjakkel til ankeret og satte på det orginalet ankeret. I håp om at dette skulle fungere bedre. Vinden hadde løyet og vi forlot Marinaen med nytt pågangsmot. Det må bare innrømmes fra mannskapet, at dette med å dregge, er litt av et mareritt. Så her har jeg innført vetorett. Hvis jeg blir livredd for at vi skal dregge, skal ankeret opp og mannskapet settes i land :-). Er nok litt sær på dette. Og skipperen er flink til å ta hensyn.

Naok yact club, by night

Vi seilte til bukten hvor Morgengry forsatt lå for anker, og hadde hengt godt hele natten uten å dregge. Planen var å forlate Corfu i dag og seile mot Paxos. Men først måtte vi teste det nye ankeret og se at alt fungerte som det skulle. Og det gjorde det. Vi badet og gjorde oss klare for avgang. Værmeldingen hadde vi fått fra Marinaen, og den lovte godvær og perfekt vind for medvindseilas.
Skipperen og mannskapet var med godt mot. Vi hadde egentlig ikke sett så mye av Corfu, bortsett fra at vi ble godt kjent i gamlebyen. Og at de også hadde et nytt senter, med butikker som solgte annet en t-shirts og souvenirer. Men vi hadde lyst å komme oss videre, for å sjekke ut de små øyene rett nedenfor Corfu.